یک متخصص و جراح مغز و اعصاب در یزد درد گردن، سوزش بین دو کتف و احساس کاهش قدرت دست‌ها را از علائم دیسک گردن عنوان و توصیه کرد: کاربران کامپیوتر و افرادی با مشاغلی که سرشان در یک وضعیت قرار دارد با انجام ورزش‌های ایزومتریک گردن از بروز دیسک گردن جلوگیری کنند.


دکتر تورج یزدی در گف و گو با خبرنگاربهداشت و درمان ، اظهار کرد: دیسک گردن یک غضروف بین مفصلی دو مهره مجاور گردن را شامل می‌شود.وی ادامه داد: در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده،‌ به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.


وی با اشاره به علائم دیسک‌های گردن تصریح کرد: یک دسته از علائم شامل علائم ناشی از فشار برروی ریشه‌های عصبی و دوم فشار بر روی نخاع می‌باشد.


دکتر یزدی خاطرنشان کرد: علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن انتشار یابنده بوده و از گردن و شانه به سمت اندام‌های فوقانی منتشر می‌شود.


وی یادآور شد: بیمار غیر از درد احساس بی‌حسی یا خواب رفتگی در دست دارد و برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دست‌ها می‌شوند و از سوی دیگر، بعضی از بیماران در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دست‌ها هنگام نوشتن می‌شوند.


عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت: آسیبی که با فشار بر روی نخاع بروز می‌کند، جدی بوده و این بیماران با کاهش قدرت اندام فوقانی مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است بتدریج اختلال در راه رفتن و حرکات پاها ایجاد شود.


دکتر یزدی، درد ناحیه گردن، سر، شانه‌ها و بین دو کتف را از دیگر علائم دیسک گردن نام برد و گفت: برای برخی بیماران حرکات گردن بخصوص خم شدن گردن و حرکت سر به عقب بسیار دردناک است و بعضی بیماران هنگام خم کردن سر به جلو احساس برق گرفتگی در تمام ستون فقرات می‌کنند.


این متخصص مغز و اعصاب توصیه کرد:‌ به بیمارانی که دچار علائم ناشی از فشار بر روی ریشه عصبی می‌شوند در مرحله اول درمان های طبی شامل استفاده از گردن بند داروهای ضدالتهابی و سرانجام ورزش‌های گردن توصیه می‌شود.


وی با بیان این مطلب که اکثر بیمارانی که دردهای ناشی از فشار عصبی دارند با این درمان‌ها بهبود می‌یابند، افزود: ولی بیماران مقاوم به این درمان‌ها نیازمند اعمال جراحی هستند و در مقابل بیماران دارای علائم فشار بر روی نخاع بدون قید و شرط نیازمند عمل جراحی هستند که عمل جراحی سبب تخلیه و کاهش فشار بر روی عصب می‌شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا